U hoeft dan misschien niet meer te draaien aan een ingewikkeld cijferslot of een grote sleutel te gebruiken om uw zware kluisdeur te openen, een digitale kluis is minstens even effectief. U geraakt er namelijk enkel in met uw identiteitskaart en een eID-kaartlezer of via de itsme®-app. Intussen zijn er al verschillende instanties die zo’n beveiligde online omgeving aanbieden. Denk maar aan het platform van uw bank of het elektronisch archief Doccle. De gratis toepassing Izimi gaat nog een stapje verder, omdat u via deze kluis rechtstreeks in contact staat met uw notaris.
Ontwikkeld door en voor notarissen
Izimi werd ontworpen door Fednot, de overkoepelende organisatie van notarissen. Zij zijn uiteraard de experts bij uitstek in het veiligstellen van documenten. Daarom staken zij de koppen bij elkaar om een ultra-beveiligd digitaal platform te ontwikkelen en steeds verder te verbeteren. Deze digitale kluis slaat dus eerst en vooral een brug tussen u en uw vertrouwde notaris. U heeft niet alleen rechtstreeks toegang tot alle notariële documenten vanaf 2015, uw notaris kan u ook op de hoogte houden van belangrijke updates, zoals wetswijzigingen en ander nieuws dat impact heeft op uw situatie.
Belangrijke papieren
Maar de kluis is ook ideaal voor het veiligstellen van andere waardevolle en vertrouwelijke documenten. Denk maar aan uw verzekeringspapieren, arbeidscontracten, diploma’s, fiscale documenten, bankafschriften, loonfiches, facturen en verzekeringspolissen. Door die allemaal te digitaliseren, vermijdt u het risico op verlies door bijvoorbeeld brand of diefstal. Ook is het definitief afgelopen met panikeren als u vergeten bent waar u uw documenten ook alweer gelaten heeft. U vindt ze steeds makkelijk terug in de digitale kluis. Alle data worden trouwens lokaal opgeslagen in België.
Volledige controle
Izimi geeft u ook de mogelijkheid om uw documenten met anderen te delen. U kiest zelf met wie en wanneer, en behoudt op die manier de volledige controle. Dat kan nuttig zijn als u – bijvoorbeeld na een ongeval of overlijden – niet in staat bent om zelf alle formaliteiten te regelen. U kunt zelfs beslissen wat er moet gebeuren met uw vertrouwelijke documenten na uw eigen overlijden. Zolang alles op het platform staat, kunt u erop rekenen dat alles wordt beschermd met de expertise van het notariaat. Izimi is dan ook geen commercieel platform, maar een neutrale, onpartijdige dienst. Zonder kleine lettertjes, maar met een absolute garantie op privacy.
Gratis account in vijf stappen
U kunt gemakkelijk zelf een Izimi-account aanmaken. Daarvoor hoeft u enkel vijf simpele stappen te voltooien. Ga via uw smartphone of computer naar Izimi.be > Maak je account aan. U dient hiervoor uw identiteitskaart en eID-kaartlezer of itsme®-toepassing bij de hand te hebben.
- Stap 1: Voer uw woonplaats in en kies uw taal
- Stap 2: Voer uw e-mailadres in
- Stap 3: Kies uw notaris (Geen notaris? Sla deze stap over)
- Stap 4: Lees en accepteer de gebruiksvoorwaarden
- Stap 5: Beslis met wie u de documenten wilt delen (deze stap kunt u ook overslaan)
Eens geregistreerd, ontvangt u een bevestigingsmail met de melding dat uw beveiligde digitale kluis werd geactiveerd. Nu hoeft u enkel nog uw vertrouwelijke documenten te uploaden via uw computer of smartphone. Dat kan gratis tot 1 GB. Categoriseer uw documenten via trefwoorden. Zo vindt u voortaan alles vlotjes terug met slechts één vinger- of muisklik.