Home - Contact

Uw verzekeringsmakelaar staat aan uw kant

Datum: 02-03-2023

Er wordt weleens gezegd dat verzekeraars graag betalingen ontvangen, maar niet graag uitbetalen na schade … Gelukkig klopt die uitspraak meestal niet en worden schades correct vergoed. Een voorbeeld uit de praktijk.

Af en toe botsen verzekeringsmakelaars op een schadebeheerder die zijn werkgever – de verzekeringsmaatschappij – té enthousiast wil beschermen.

Zo deed een onafhankelijk verzekeringskantoor recent een aangifte van een stormschade. Een groot raam van een nieuw aangekocht appartement kon de druk van de stormwind niet doorstaan en ging aan de bovenkant sterk naar binnen overhellen. De eigenaar kwam er – gelukkig – met de schrik vanaf.

Plots en accidenteel

Groot was de verbazing toen de maatschappij een tussenkomst weigerde. De reden? De oorzaak zou niet plots zijn én niet accidenteel. Dat zijn de twee belangrijkste voorwaarden voor een tussenkomst. Het raam was volgens de aangestelde expert ‘onvoldoende verankerd’ door de aannemer en de storm had de ‘constructiefout’ duidelijk gemaakt maar was niet de oorzaak. Volgens de expert was er daardoor geen sprake van stormschade.

Niet akkoord met expert

Uiteraard ging de onafhankelijke verzekeringsmakelaar niet akkoord met de conclusie van de expert. De verzekeraar rechtsbijstand bevestigde het standpunt: er was immers een storm geregistreerd van meer dan 80 kilometer per uur op de dag dat de schade zich voordeed. Dit gebeurde duidelijk ‘accidenteel én plots’. Voor het moment van de schade was er ook geen enkel zichtbaar gebrek aan het raam.

Goed opgelost

Dankzij onze tussenkomst betaalde de verzekeraar het schadebedrag voor de herstelling van de bepleistering en het herschilderen van de volledige muur. En de aannemer plaatste het raam terug. Mét een betere verankering.