Protest aantekenen
Wanneer u als particulier een foute factuur niet protesteert, dan betekent dat dat u de factuur aanvaardt. En aanvaarden staat gelijk aan betalen. Wilt u dat voorkomen? Dan moet u uw factuur onmiddellijk schriftelijk en aangetekend protesteren bij de handelaar, de organisatie of het bedrijf dat u de factuur heeft toegestuurd. Zo hebt u altijd een bewijs dat u niet akkoord gaat.
Gedetailleerd omschrijven
Protesteert u een factuur? Dan moet uw motivering duidelijk en ondubbelzinnig zijn. Vermeld altijd het kenmerk en de datum van de factuur die u betwist en vergeet ook niet de datum te vermelden waarop u ze hebt ontvangen. Dat is belangrijk wanneer bijvoorbeeld de wettelijke termijn om te protesteren al is verstreken op het moment dat u de factuur ontvangt. Afsluiten doet u met: “Onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis”. Dankzij die formulering kunt u onvolledigheden of fouten in uw protest later nog aanvullen of rechtzetten. En lees ook altijd de algemene voorwaarden en de factuurvoorwaarden. Die kunnen nuttige informatie bevatten om correct en op tijd uw factuur te protesteren.
Volledige betwisting
Hebt u een foute factuur ontvangen, maar hebt u geen tijd om alles te controleren? Zet de factuur dan niet onderaan op uw to-dolijstje, maar protesteer onmiddellijk de hele factuur én de factuurvoorwaarden. Meld dat u uw protest later in detail zult toelichten. Zo voorkomt u dat u de wettelijke termijn overschrijdt en u veroordeeld bent tot betaling.
Gedeeltelijke betwisting
Gaat u niet akkoord met een deel van de factuur? Heeft een aannemer u bijvoorbeeld ook een aantal werken aangerekend die hij nog moet uitvoeren? Dan doet u er goed aan om het niet-betwiste deel van uw factuur te betalen. Zo voorkomt u dat u interesten moet betalen op het niet-betwiste deel wanneer u later toch in het ongelijk wordt gesteld. Bovendien toont u zo ook uw goede wil, waardoor u meer kans maakt om zonder tussenkomst van een advocaat of buiten de rechtbank tot een oplossing te komen.