Hackers voldoen niet langer aan het stereotype beeld van lone wolfs die vanop hun zolderkamertje allerlei euvel aanrichten. Cybercriminaliteit heeft de laatste jaren veel grotere vormen aangenomen, zelfs met hele bedrijven die achter een hack kunnen zitten. En daarbij worden niet alleen de grote organisaties geterroriseerd. “Misschien nog meer dan de multinational is de kmo een interessant doelwit”, vertelt Joris. “Elke organisatie loopt in principe een risico. Als er een zwakte te vinden is in uw digitale huishouding, dan kan een hacker daarop inspringen.” Tijdens een aanval kan een hacker losgeld eisen of onherstelbare schade aanrichten aan uw systeem. Bovendien kunnen er allerlei persoonlijke gegevens van klanten en partners op straat komen te liggen, waardoor u het vertrouwen van uw cliënteel kwijtraakt.
Zeer hoge kosten
Een cyberaanval jaagt uw onderneming serieus op kosten – in meer dan de helft van de gevallen gaan bedrijven er zelfs financieel aan ten onder. Daarom is het belangrijk om te investeren in bescherming. “Een cyberverzekering helpt”, zegt Joris. “De kosten daarvan zijn laag in vergelijking met de kosten van cyberschade. Dankzij de verzekering kunt u rekenen op specialisten en juristen die precies weten wat u meemaakt en wat er nodig is om op korte termijn het bedrijf weer up-and-running te krijgen. Met 24/7-beschikbaarheid via een hotline bent u verzekerd van vlotte ondersteuning.”
Preventief werken
Naast een verzekering is ook een goede IT-partner een waardevolle aanwinst. Joris: “Als uw onderneming advies krijgt van een sterk IT-bedrijf, dan werkt dat al preventief. Denk maar aan personeelstrainingen rond de correcte omgang met phishing, het belang van back-ups, hoe men wachtwoorden veilig instelt of multifactor authenticatie gebruikt, etcetera. Soms vragen cyberverzekeringen ook dat deze maatregelen in acht worden genomen, voordat uw bedrijf een polis krijgt. Maar investeer hoe dan ook in een vorm van bescherming.”