Beter voor de veiligheid
De periodieke keuring geldt voor elke oldtimer met een O-nummerplaat die in Vlaanderen ingeschreven is. De Vlaamse overheid voerde de keuring in omdat heel wat oldtimers – ondanks de goede zorg van hun eigenaars – kleine en grote gebreken hadden die de veiligheid van de inzittenden en andere weggebruikers in gevaar brachten. Een probleem dat met de keuring aangepakt wordt. Uw klassieker is vanaf nu dus stijlvol, old en gekeurd!
Jonger dan 30
De verplichting betekent niet dat u zich meteen naar uw keuringsstation moet haasten. Is uw oldtimer ouder dan 25, maar jonger dan 30 jaar? Dan laat u uw wagen keuren uiterlijk vóór de dag in 2019 waarop uw voertuig 26, 27, 28 of 29 jaar geleden in verkeer gesteld werd. En die keuring moet u jaarlijks herhalen.
Tussen 30 en 50
Voor een oldtimer tussen 30 en 50 jaar geldt de tweejaarlijkse keuringsplicht. Als u zo’n oldtimer hebt, laat u die keuren vóór de dag in 2020 waarop uw wagen precies 30 jaar of meer geleden voor het eerst in verkeer gesteld werd.
Ouder dan 50
Als uw krasse kar ouder dan 50 jaar is, dan geldt dezelfde uiterlijke datum als voor oldtimers tussen de 30 en 50 jaar. Het verschil? Wagens met meer dan 50 lentes op de teller hoeven maar om de vijf jaar gekeurd te worden.
Nieuwe inschrijving
Als u een oldtimer voor de eerste keer onder een O-nummerplaat inschrijft na 20 mei 2018, dan geldt de keuringsdatum als referentiedatum voor de periodieke keuring. Dat is ook zo als het om een herinschrijving gaat.
Voor voertuigen met een O-nummerplaat die gebruikt worden voor traag vervoer, rupsbanden hebben, of vallen onder de categorieën TL, Txa (< 40 km/u), C of R geldt de periodieke keuring voor oldtimers niet.